Τρίτη 29 Ιανουαρίου 2008

Ομιλία: Παγκόσμιο Συνέδριο “Blue Water Economy”

Κύριοι Βουλευτές,
Κύριε Πρόεδρε, κ. Γεν. Γραμματέα,
Κύριε Πρέσβη της Σουηδίας,

Συγχαρητήρια στον Νίκο Σαμαρά για την πρωτοβουλία του.
Πρωτοβουλία ιδιαίτερα επίκαιρη.

Ο ελληνικός ναυτικός χώρος περιλαμβάνει πολύ χονδρικά:
- Ναυτιλία
- Ναυπηγό - επισκευαστικά
- Λιμάνια

Ό,τι αφέθηκε ανεμπόδιστο, μεγαλούργησε. Παράδειγμα η ποντοπόρος ναυτιλία.
Είμαστε το 1/600 του παγκόσμιου πληθυσμού, αλλά είμαστε τα 120/600, το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Μια σχέση 1:20.

Στο ναυπηγικό χώρο «χάσαμε το τρένο». Αντί να είμαστε η πρώτη δύναμη στον κόσμο, καταφέραμε να μην μετράμε.
Χάσαμε τη μεγαλύτερη ανάπτυξη που γνώρισε ο ναυπηγικός κλάδος.
Οι Έλληνες εφοπλιστές και οι τεχνικοί τους ταξιδεύουν 15-20 ώρες για να πάνε στα ασιατικά ναυπηγεία για να κάνουν τις δουλειές τους με τους όρους που επιβάλλει ο διεθνής ανταγωνισμός.
Και εμείς εδώ να παίρνουμε ό,τι περισσέψει.
Είναι κρίμα. Τα αίτια τα γνωρίζετε. Όταν δουλεύεις με κανόνες και όρους που είναι εκτός αγοράς, μένεις και εσύ εκτός αγοράς!

Το ίδιο και για τα λιμάνια μας. Όταν εργάζονται με ρυθμούς, με υποδομές και αποτελεσματικότητα που δεν είναι ό,τι πιο προχωρημένο στον κόσμο, τα αποτελέσματα είναι αυτά που είναι! Από την 50η θέση στην 63η.
Αυτό για το ιστορικότερο λιμάνι του κόσμου. Τον Πειραιά μας!!
Λιμάνι που βρίσκεται σε μια περιοχή που βρίσκεται στο κέντρο μιας από τις πιο δραστήριες περιοχές του κόσμου.
- Ν/Α της Ευρώπης
- Μαύρη Θάλασσα
- Ανατολική Μεσόγειος
- Περιοχές με ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 7% ετησίως.

Το 2008 δεν θα είναι εύκολη χρονιά. Βρισκόμαστε σε μια περίοδο ανακατατάξεων.

1. ΗΠΑ, Ιαπωνία, ΟΝΕ < 2%
2. Πετρέλαιο + νερό / υδάτινοι πόροι
3. sub-prime
4. χρηματιστήρια
5. πίεση στο περιβάλλον

Γνωρίζετε πως είμαι από αυτούς που πιστεύουν πως ό,τι χρειάζεται μεγάλη ετοιμότητα γρήγορα επιχειρηματικά αντανακλαστικά, συγκράτηση κόστους παραγωγής, προηγμένο μάρκετινγκ, ανταγωνιστική λειτουργία, πρέπει να προσελκύει ιδιωτικά κεφάλαια, ιδιωτικό μάνατζμεντ. Να φύγει από τον σφιχτό εναγκαλισμό και τις αγκυλώσεις του Δημοσίου Τομέα.

Αν είχαμε προχωρήσει σε τέτοιες αλλαγές, τα ελληνικά λιμάνια θα μπορούσαν να «κτυπήσουν» επενδύσεις και να αναπτυχθούν στο εξωτερικό. Επομένως η στρατηγική του Υπουργείου Ναυτιλίας όχι μόνο είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά είναι άμεση ανάγκη. Προς όφελος του λιμανιού, του Πειραιά, της ελληνικής οικονομίας, των εργαζομένων. Μέριμνά μας δεν μπορεί να είναι μόνο το πώς εξασφαλίζονται όσοι δουλεύουν σήμερα στο λιμάνι, αλλά να υπάρχουν συνέχεια ευκαιρίες και για άλλους να δουλέψουν.

Για παράδειγμα, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης προσφέρει πολλαπλά συγκριτικά πλεονεκτήματα καθώς είναι ο πλησιέστερος σημαντικός εμπορικός λιμένας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις βαλκανικές χώρες και στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, ο οποίος συνδέεται απευθείας με δίκτυα χερσαίων μεταφορών, όπως τα διευρωπαϊκά δίκτυα της Ελλάδας (μέσω Εγνατίας και Εθνικής Οδού Πατρών-Αθηνών-Θεσσαλονίκης -ΠΑΘΕ) και οι πανευρωπαϊκοί διάδρομοι Χ, ΙV, ΙΧ και κάθετοι άξονες Κομοτηνή - Βουλγαρία και Ξάνθη – Βουλγαρία.

Η αποπεράτωση και σύνδεση της Εγνατίας με τα λιμάνια και τα αεροδρόμια του βορειοελλαδικού χώρου αποτελεί βασική συνιστώσα στην προσπάθειά μας αυτή. Η σύνδεση της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων της με 5 λιμάνια, 6 αεροδρόμια και το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας θα μικρύνει τις αποστάσεις και θα πολλαπλασιάσει τα οφέλη από τις επενδύσεις στις μεταφορές, τη βιομηχανία και τον τουρισμό και θα συνδέσει τα βιομηχανικά κέντρα της Δύσης και της Ανατολής. Η Εγνατία και οι κάθετοι άξονές της θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να ολοκληρώσει τη μετεξέλιξή της σε διεθνή κόμβο συνδυασμένων μεταφορών και να διαδραματίσει ενεργότερο ρόλο στη διαμόρφωση της νέας περιφερειακής βαλκανικής αγοράς. Λάβετε υπόψη πως τα τελευταία χρόνια αναμορφώσαμε τη στρατηγική της και επιδιώξαμε σημαντικά ανοίγματα δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο χώρο της Ν.Α Ευρώπης, στη Μαύρη Θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο.

Το μεγάλο επίτευγμά μας είναι ότι πλέον η χώρα μας προβάλλεται παγκοσμίως όχι ως μία μικρή αγορά 11 εκατ. καταναλωτών, αλλά ως το κέντρο μίας ευρύτερης αγοράς μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων που κατοικούν στις γειτονικές μας περιοχές όπου οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν επενδύσει σημαντικά ποσά.

Περίπου 14 δις Ευρώ υπολογίζονται τα ελληνικά επενδυμένα κεφάλαια - μόνο στη Ν.Α. Ευρώπη - όπου έχουμε δημιουργήσει 200.000 περίπου επιτόπιες θέσεις εργασίας, κατέχουμε την πρώτη θέση στις ξένες επενδύσεις στην Αλβανία, την ΠΓΔΜ και τη Σερβία, την δεύτερη στη Ρουμανία και την τρίτη στη Βουλγαρία.

Στην περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης διαθέτουμε πλέον ένα αξιόπιστο και ισχυρό δίκτυο με πάνω από 4.000 θυγατρικές ελληνικών επιχειρήσεων, καθώς και ένα ραγδαία αναπτυσσόμενο δίκτυο με 2.000 παραρτήματα ελληνικών Τραπεζών που ελέγχουν πάνω από το 20% της βαλκανικής τραπεζικής αγοράς, της Τουρκίας συμπεριλαμβανομένης.

Επίσης, τα τελευταία χρόνια διαμορφώσαμε ένα εξαιρετικά ελκυστικό επενδυτικό περιβάλλον (φορολογική μεταρρύθμιση, νέος επενδυτικός Νόμος, η δυνατότητα σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, η συνέχιση των αποκρατικοποιήσεων και η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας).

Μια άλλη σημαντική διάσταση της οικονομικής μας διπλωματίας είναι η διπλωματία της ενέργειας. Η χώρα μας με την ενεργειακή της πολιτική και τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει στο τομέα αυτό μετεξελίσσεται σταδιακά από χώρα κατανάλωσης σε χώρα διέλευσης ενέργειας.

Με τον τρόπο αυτό η χώρα μας θωρακίζεται αμυντικά, αναβαθμίζεται γεωπολιτικά στην ευρύτερη περιοχή και δημιουργούνται πρόσθετα κίνητρα για την προσέλκυση νέων επενδύσεων λόγω φθηνής και επαρκούς ενέργειας. Παράλληλα πολλαπλασιάζονται οι θέσεις εργασίας και αυξάνουν τα έσοδα για την εθνική οικονομία.

Κυρίες και κύριοι,
Οι ευκαιρίες είναι μεγάλες, μεγάλες και οι προκλήσεις.
Οι καιροί ου μενετοί. Κάθε ευκαιρία που χάνουμε εμείς, την κερδίζει κάποιος άλλος.
Εμείς οι Έλληνες έχουμε απίστευτη δημιουργικότητα και μπορούμε να πετύχουμε πολλά.
Ο μόνος αντίπαλος είναι ο κακός εαυτός μας.

Ευχαριστώ και καλή συνέχεια.