Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2009

Ο Πέτρος Δούκας μιλά στη zougla.gr για όλα

Αλήθειες που "τσούζουν" για την οικονομία από τον Π. Δούκα

Ο Πέτρος Δούκας μιλά στη zougla.gr για όλα. Για την οικονομία, την κυβέρνηση, τον ανασχηματισμό, τα "golden boys", για το περιβάλλον.

Ερώτηση: Πώς είδατε την ορκωμοσία και το νέο Πρόεδρο των ΗΠΑ; Θα δούμε ουσιαστικές αλλαγές;

Μια νέα και εντυπωσιακή αρχή. Το μεγαλύτερο πρόβλημά του θα είναι όλα τα απίθανα πράγματα που περιμένουμε απ' αυτόν. Αλλά έχει μαζέψει γύρω του εξαιρετικό επιτελείο συνεργατών και όχι άτομα δεύτερης διαλογής. Επίσης θα συμφιλιώσει τις σχέσεις μέσα στην Αμερική, και τις σχέσεις της Αμερικής με τα άλλα κράτη, τον αραβικό και μουσουλμανικό κόσμο. Μην ξεχνάτε πως δήλωσε ότι «θα ακούει προσεκτικά όχι μόνο τα λόγια των φίλων της Αμερικής, αλλά και των εχθρών της».

Ερ: Οι προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την πορεία της χώρας μας δεν ήταν ευνοϊκές, έστω αν και άλλες χώρες έχουν μεγάλα προβλήματα. Πού πάμε;

Δεν αμφιβάλλει κανείς πως τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα και θα συνεχίσουν να είναι πολύ δύσκολα. Εμείς οι ίδιοι πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειες να συμμαζέψουμε τα δημόσια οικονομικά και να τονώσουμε την επιχειρηματικότητα. Με τόσα χρέη και ελλείμματα, δύσκολο να προσελκύσουμε επενδύσεις και να τονώσουμε την οικονομική δραστηριότητα. Χωρίς επιχειρηματική δράση και επενδύσεις οι προσπάθειες δεν θα πιάσουν τόπο. Ούτως ή άλλως οι διεθνείς αγορές και οι επενδυτές που χρηματοδοτούν τη χώρα μας απαιτούν να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας για τον εκσυγχρονισμό όλων των λειτουργιών μας.

Ερ: Πρώτα ο άνθρωπος ή τα ελλείμματα;

Φυσικά ο άνθρωπος, αλλά δυστυχώς η ευημερία όλων μας εξαρτάται και από τη δημοσιονομική νοικοκυροσύνη. Τα υπερβολικά ελλείμματα σημαίνουν δαπάνες που δεν πιάνουν τόπο, σημαίνουν υπερβολικά επιτόκια και τόκους, υπερβολικά χρεολύσια. Σημαίνουν ότι άλλοι ωφελούνται και άλλοι πληρώνουν τα σπασμένα. Μην ξεχνάτε πως τα ελλείμματα απαιτούν τεράστιο δανεισμό από τις διεθνείς αγορές και ο δανεισμός απαιτεί την εμπιστοσύνη των διεθνών αγορών στις προοπτικές της Ελληνικής οικονομίας.

Ερ: Ο Κοινοτικός Επίτροπος κ. Αλμούνια δήλωσε σε κυριακάτικη εφημερίδα (19/01/08) πως μεγαλύτερο πρόβλημα για την Ελλάδα είναι η ευχέρεια στην κάλυψη των δανειακών αναγκών του Ελληνικού Δημοσίου. Τι πιστεύετε;

Έτσι είναι. Το 2009, το Ελληνικό Δημόσιο έχει να πληρώσει περίπου 110 δισεκ. ευρώ για όλες τις υποχρεώσεις του και θα εισπράξει 65 δισεκ. Ευρώ. Για να πληρώσει δηλαδή μισθούς και συντάξεις θα πρέπει να δανεισθεί περίπου 45 δισεκ. Για να βρει αυτά τα χρήματα από τις διεθνείς αγορές πρέπει συνεχώς να πείθει τους επενδυτές ότι γίνεται πολύ συνετή και αυστηρή διαχείριση και ότι θα έχει άνεση να τα αποπληρώσει.

Ερ: Το 2006 και 2007 είχατε δανεισθεί για 30 και 50 χρόνια, και σας είχαν επικρίνει γι'αυτό. Μάλιστα ακούστηκε πως το όφελος του Δημοσίου από όλον αυτόν το μακροπρόθεσμο δανεισμό υπερβαίνει τα 600 εκατομ. Ευρώ. Τώρα συζητιέται αν το Δημόσιο μπορεί να δανεισθεί αρκετά έστω και για έξι μήνες ή για ένα χρόνο.Τι νομίζετε;

Πράγματι το όφελος είναι τέτοιου μεγέθους. Ήταν εξαιρετικά επωφελείς κινήσεις αυτές. Όσον αφορά τα σημερινά, η συγκυρία είναι τώρα πολύ πιο δύσκολη. Πρέπει να πείσουμε τις διεθνείς αγορές από τις οποίες εξαρτώμεθα ότι η πολιτική μας είναι στιβαρή και ότι κάνουμε όλα όσα πρέπει να κάνουμε. Η δυνατότητα να πληρώνουμε μισθούς και συντάξεις με δανεικά ανήκει στο παρελθόν.

Ερ: Μας υποβάθμισε και η Standard & Poors. Βέβαια υποβάθμισε και την Ισπανία. Τι σημαίνει αυτό;

Την Ισπανία την υποβάθμισε από το επίπεδο ΑΑΑ σε ΑΑΑ-. Η Ελλάδα υποβαθμίστηκε από το επίπεδο Α σε Α-. Σημαίνει αυτό που βλέπετε να γίνεται: Υψηλότερο κόστος δανεισμού. Σε κάθε περίπτωση προέχει να συμμαζέψουμε τα πράγματα με μεγάλη ευαισθησία για τους συνανθρώπους μας που έχουν τόση ανάγκη.

Ερ: Ακόμη και να παραβλέψουμε όλες αυτές τις διαδικασίες, το ερώτημα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας γίνεται πιεστικό από τις εκθέσεις των διεθνών αξιολογητών και των μεγάλων τραπεζικών οίκων. Το δημόσιο χρέος που τα τελευταία χρόνια αυξήθηκε σε απόλυτα μεγέθη και ως ποσοστό του ΑΕΠ έχει παραμείνει αναλλοίωτο, μοιάζει με ανυπέρβλητο πρόβλημα. Γιατί;

Όπως φαίνεται και από τα επίσημα στοιχεία του Προϋπολογισμού που ψηφίστηκε πριν από λίγες εβδομάδες, το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ έχει μειωθεί. Δεν παύει όμως να είναι τεράστιο και να είναι μέγας ανασταλτικός παράγοντας για την πρόοδο της χώρας. Τα πράγματα είναι δύσκολα. Και οι καιροί πολύ δύσκολοι. Χρειάζεται να κάνουμε πολλά περισσότερα. Κατ΄αρχήν να πιστέψουμε στους εαυτούς μας. Ο κάθε πολίτης να δώσει τον καλύτερό του εαυτό σε αυτά που κάνει. Και να καταλάβουμε ότι χωρίς δουλειά, επενδύσεις και εκσυγχρονισμό όλων των συστημάτων δεν θα πετύχουμε αυτά που αξίζουμε. Έχουμε συνηθίσει στο να διατυπώνουμε αιτήματα χωρίς να δείχνουμε την ίδια όρεξη για τις υποχρεώσεις μας και χωρίς να μας νοιάζει ποιος θα πληρώσει το κόστος ικανοποίησής τους.

Ερ: Ποιες νομίζετε ότι είναι οι ενδεδειγμένες λύσεις υπό τις παρούσες συνθήκες;

Αυτά που θα πω δεν θα είναι αρεστά σε κανένα. Συγκράτηση στις δαπάνες και στις δαπάνες των ΔΕΚΟ, μείωση της γραφειοκρατίας κατά 50% στους επόμενους έξι μήνες, εξορθολογισμός των κανόνων για τις χρήσεις γής, επιτάχυνση των διευθετήσεων για τα σχέδια πόλεως, άμεσες αποκρατικοποιήσεις με συμμετοχή των εργαζομένων, χρησιμοποίηση ηλεκτρονικών συστημάτων στη δημόσια διοίκηση και για όλες τις προμήθειες, κυρίως των νοσοκομείων, επιτάχυνση των επενδύσεων σε όλα όσα αφορούν την κοινωνία της πληροφορίας και την ευρυζωνικότητα, δημιουργία νέων εθνικών πάρκων, να φυτέψουμε 60 εκατομμύρια δένδρα μέχρι το 2011 αλλά με ανάθεση έργου στις μεγάλες τεχνικές εταιρείες, να δημιουργήσουμε ανεξάρτητη φορολογική αρχή όπως το Βρετανικό Tax Commission, και πολλά άλλα.

Ερ: Είχατε κάνει κάποιες προτάσεις για το ΤΕΜΠΕ και την εγγυοδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων;

Ναι. Όσον αφορά το ΤΕΜΠΕ, να προικοδοτηθεί «νοητά» μέχρι ένα δισεκ. ευρώ (που όμως δεν χρειάζεται να καταβληθεί άμεσα, αλλά όταν θα υπάρχει ανάγκη εκταμίευσης) που θα μπορέσει να εγγυηθεί σχεδόν 12 δισεκ .ευρώ δανείων (με την παραδοχή πως το 10% του συνόλου των δανείων δεν θα αποπληρωθεί και πως κάθε τράπεζα αναλαμβάνει το 20% του ρίσκου του δανείου). Αυτό σημαίνει εγγυήσεις κατά μέσο όρο σε 60 χιλιάδες δάνεια των 200 χιλιάδων ευρώ το καθένα, ή 120 χιλιάδες δάνεια των 100 χιλιάδων ευρώ το καθένα, ή 240 χιλιάδες δάνεια των 50 χιλιάδων το καθένα. Αυτό με την υπόθεση πως μόνο το 10% των δανείων δεν θα αποπληρωθεί. Όσο μεγαλύτερο θα υποτεθεί ότι θα είναι το ποσοστό κακοπληρωμών, αντίστοιχα τα δάνεια θα είναι λιγότερα, αλλά πάλι θα είναι μεγάλη ανάσα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Τα "golden boys"

Ερ: Έχει δημιουργηθεί πολύς θόρυβος με τα λεγόμενα golden boys. Δεν πρέπει να απομακρυνθούν από την Κυβέρνηση;

Ακούστε. Ο όρος golden boys καμιά φορά μπορεί να είναι ισοπεδωτικός. Υπάρχουν μάνατζερς με καταξιωμένη προϋπηρεσία που αξίζουν και προσφέρουν και άλλοι που δεν προσφέρουν. Δεν είναι όλοι το ίδιο. Επίσης πρέπει να ξεκαθαρίσουμε το τι ζητάμε από τις Δημόσιες Επιχειρήσεις, όπως για παράδειγμα τη η ΔΕΗ. Να εκσυγχρονισθούν, να λειτουργούν αξιοκρατικά και αποτελεσματικά, ή να κάνουν «πολιτική»; Πιστεύω πως αν δεν γίνουν αποτελεσματικές δεν θα μπορούν να συμβάλουν στην ευημερία και την προκοπή της Ελληνικής κοινωνίας. Αν η πολιτεία θέλει κάτι άλλο, να το ξεκαθαρίζει έγκαιρα. Πάντως θα συμφωνούσα πως κάποιοι μάνατζερς του δημόσιου τομέα δεν αξίζουν τις αμοιβές που παίρνουν. Γενικά οι αμοιβές αυτές πρέπει να προσαρμοσθούν προς τα κάτω.

Ερ: Κύριε Υπουργέ, προσφάτως προχωρήσατε σε μία πρόταση για τη συγκρότηση Επιτροπής Σοφών για την Οικονομία.

Το Υπουργείο Οικονομικών χειρίζεται καλά τα θέματα. Σε κάθε περίπτωση, η χώρα μας χρειάζεται όλα τα καλά μυαλά να συνεισφέρουν με ιδέες και προτάσεις για το αύριο. Όσο αφορά εμένα, θα συμβάλλω και εγώ με ιδέες, με βάση την εμπειρία μου από τον ιδιωτικό τομές, τη θητεία μου στο Υπουργείο Οικονομικών και από τις επαφές μου στο εξωτερικό.

Ερ: Με δεδομένο ότι η Επιτροπή Σοφών θα είναι υπερκομματική, ποιοι κατά τη γνώμη σας θα έπρεπε να συμμετάσχουν σε αυτήν; Έχουν θέση π.χ. πρώην Υπουργοί Οικονομίας ή ίσως και ο κ. Σημίτης;

Φυσικά. Οι γνώσεις ανθρώπων όπως ο κ. Σημίτης είναι απόλυτα χρήσιμες και απαραίτητες και ξεπερνούν τη μικροκομματική θεώρηση των πραγμάτων. Δεν χρειάζεται να είναι μια κλειστή ομάδα. Η Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής με τον Πρόεδρό της είναι για παράδειγμα ένα καλό team. Η Ελλάδα πρέπει να αξιοποιεί ό,τι δυναμικό διαθέτει.

Ερ: Τάσσεστε υπέρ της παρεμβατικής πολιτικής του Δημοσίου στην κατεύθυνση της ανάπτυξης, ως μέτρο αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης;

Ναι, αλλά με μέτρο. Μόνο όσο χρειάζεται για την εύρυθμη λειτουργία των αγορών. Ο υπερπαρεμβατισμός απορροφά πολύ ενέργεια από το σύστημα. Το Δημόσιο είναι πολύ κακός μάνατζερ επιχειρήσεων και δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας. Ξοδεύει 20 για να παράγει 10. Γι΄αυτό φτάσαμε να χρωστάμε 250 δισεκ. ευρώ.

Ερ: Όλες οι τελευταίες δημοσκοπήσεις καταγράφουν απώλειες για τη ΝΔ. Θεωρείτε ότι πολιτικές πρωτοβουλίες όπως ήταν ο ανασχηματισμός, είναι ικανές να αντιστρέψουν το δυσμενές για την κυβέρνηση κλίμα;

Από μας εξαρτάται. Δεν μας φταίει κανείς άλλος. Ούτε η αντιπολίτευση, ούτε τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Οι πολίτες δεν είναι πολύ ευχαριστημένοι μαζί μας και εμείς πρέπει να ανεβάσουμε την απόδοσή μας. Έχουμε όμως ικανότατα στελέχη, ιδέες, άξιο αρχηγό. Πολύ σύντομα θα δείτε τη βελτίωση στην απόδοσή μας. Σε όλα.

Ερ: Μπορεί η κυβέρνηση με την οριακή πλειοψηφία που έχει στη Βουλή να πάρει δύσκολες και επώδυνες πολιτικά αποφάσεις;

Αυτές που πρέπει να πάρει θα τις πάρει. Δεν υπάρχουν εύκολες επιλογές.

Ερ: Ο συνάδελφός σας, Γ. Παπαθανασίου έχει περιθώρια να ακολουθήσει μία διαφορετική πολιτική από τον Γ. Αλογοσκούφη;

Ο καθένας βάζει το δικό του στίγμα με δοσολογίες που κρίνει ότι είναι ορθότερες και που ταιριάζουν με το πώς βλέπει τα πράγματα. Νομίζω θα υπάρξουν κάποιες διαφοροποιήσεις και στο στυλ και στην ουσία, αλλά όχι τόσο θεμελιώδεις.

Ερ: Για τη δική σας απομάκρυνση, σε ποια ερμηνεία καταλήγετε, τώρα που πέρασε η πρώτη πικρία;

Με τη δυσφήμιση και την παραπληροφόρηση των τελευταίων μηνών, δύσκολο να μην γινόταν αυτό που έγινε.

Ερ: Από τα δημοσιεύματα φαίνεται πως η μεταρρύθμιση για την Ολυμπιακή πάει για ναυάγιο. Τι έγινε με την Qatar;

Μην βιάζεσθε. Σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση και η Κυβέρνηση καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια να βρεθεί λύση μέσα σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον.. Όσον αφορά τους επενδυτές, μετά τις εκλογές του 2007 δεν είχα καμία αρμοδιότητα για το θέμα της Ολυμπιακής και δεν γνωρίζω που ακριβώς βρίσκεται το θέμα με τους ενδιαφερομένους επενδυτές. Η τελευταία προφορική επικοινωνία μου με την Κατάρ ήταν πριν εκείνες τις εκλογές.

Η πώληση της Ολυμπιακής

Ερ: Το δικό σας σχέδιο για την Ολυμπιακή ήταν η πώληση της ίδιας της Ολυμπιακής (και όχι η μετατροπή της στην Πάνθεον) με μείωση των χρεών;
Ναι, ήταν η απάλειψη των τεραστίων χρεών της με υπαγωγή της σε αντίστοιχες διατάξεις νόμων και η προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων με συμμετοχή των εργαζομένων στο μετοχικό της κεφάλαιο.

Ερ: Και η πίεση της ευρωπαϊκής Κοινότητας για επιστροφή των παρανόμων ενισχύσεων που είχε πάρει η Ολυμπιακή από το Κράτος;

Οι συνεργάτες μου στο Γενικό Λογιστήριο δούλεψαν και τα Σαββατοκύριακα τον Ιούλιο και τον Αύγουστο 2007 για να συμψηφισθούν τα ποσά που επεδίκασε η διαιτησία υπέρ της Ολυμπιακής, με τα ποσά των λεγομένων «παρανόμων ενισχύσεων». Όλη η διαδικασία ολοκληρώθηκε πριν τις εκλογές. Ο Επίτροπος αμφισβητούσε την «κανονικότητα» της διαιτησίας, αλλά τα νομικά του ερείσματα δεν ήταν ισχυρά αφού η διαιτησία ήταν μέρος της Ελληνικής έννομης τάξης και οι αποφάσεις της απόλυτα νόμιμες.

Ερ: Και για την Τεχνική Βάση, τι σχεδιάζατε τότε;

Προβλέπαμε την πώληση της τεχνικής βάσης στην ΕΑΒ, ώστε να δημιουργηθεί ένα ισχυρότατο κέντρο επισκευών, συντήρησης και εκσυγχρονισμού πολιτικών και στρατιωτικών αεροσκαφών στην Ν.Α. Ευρώπη και Ανατολική Μεσόγειο.

Ερ: Πρόσφατα εκλεχτήκατε, και μάλιστα παμψηφεί Πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Γλολφ. Πώς πάει το γκολφ στην Ελλάδα;

Από πλευράς Ομοσπονδίας, δράσεων, εθνικών ομάδων , αγώνων, πρωταθλημάτων και διεθνών συμμετοχών πάρα πολύ καλά. Χρειάζεται όμως να κατασκευασθούν και άλλα γήπεδα, πολύ φιλικά προς το περιβάλλον με τη συνδρομή των τοπικών κοινωνιών. Αλλά τα χωροταξικά προβλήματα και οι διαδικασίες αποτελούν μεγάλο ανασταλτικό παράγοντα. Στα περισσότερα κράτη υπάρχουν από 100 έως 400 γήπεδα γκολφ που συντηρούν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Στην Ελλάδα μόνο 5.

Ερ: Ετοιμάζετε και το νέο βιβλίο για τα Σύγχρονα Οικονομικά και την Αρχαία Ελληνική Σκέψη;

Ναι, θα είναι έτοιμο σε ένα περίπου μήνα και θα δείχνει πως όλες οι σύγχρονες κοινωνίες και ιδέες είναι βασισμένες στην αρχαία Ελληνική σκέψη και πράξη. Ιδέες όπως η δημοκρατία, ο κομμουνισμός, η ανάγκη για ισχυρή μεσαία τάξη, για αξιοκρατία, για δικαιοσύνη και πολιτεία βασισμένη στους νόμους, η κυκλικότητα των φαινομένων, οι αρετές και ικανότητες που πρέπει να έχουν οι μεγάλοι ηγέτες, και τόσες άλλες είναι καθαρά αρχαιοελληνικής προέλευσης.

Ερ: Θα βλέπατε ως λύση προσφυγή στις κάλπες ώστε να ξεκαθαριστεί η θέση κάθε κόμματος για την οικονομία και το πρόγραμμα εξόδου από την κρίση;

Η Νέα Δημοκρατία υπερψηφίστηκε για να κυβερνήσει για 4 χρόνια. Έχει γίνει κακό συνήθειο κάθε φορά που οι δημοσκοπήσεις δεν είναι καλές να ζητούν κάποιοι προσφυγή στις κάλπες. Συμβάλλει στο να επιτείνεται μια αίσθηση αστάθειας. Στην Αγγλία ο Γκόρτνον Μπράουν έφτασε να υστερεί 20 μονάδες έναντι των Συντηρητικών, αλλά κανείς δεν ζήτησε να παραιτηθεί η Κυβέρνηση.

Ερ: Τελικά κύριε υπουργέ, η χώρα βουλιάζει;

Η χώρα δεν βουλιάζει. Το να πάει η χώρα μπροστά εξαρτάται από όλους μας. Και από την Κυβέρνηση και από κάθε πολίτη ξεχωριστά. Όλοι πρέπει να αναδείξουμε τον καλύτερό μας εαυτό. Και αυτοί που δεν πιστεύουν σε μας, ας πιστέψουν στους εαυτούς τους και στις δικές τους δυνάμεις. Ο Έλληνας έχει και μυαλό και όρεξη και φιλότιμο. Πρέπει να χτίσουμε σε αυτές τις αρετές και κυριολεκτικά, να ξαναφέρουμε τη χώρα μας στην πρωτοπορία: στην οικονομική ανάπτυξη, στην επιχειρηματικότητα, στη δημιουργία, στις επιστήμες, στην έρευνα, στα γράμματα, στις τέχνες, στη φιλοσοφία, στην προστασία του περιβάλλοντος. Πρέπει να πιάσουμε τον «ταύρο από τα κέρατα» ανοίγοντας νέους δρόμους. Το «μπαλάκι» είναι σε εμάς και η μόνη απάντηση είναι ότι «μπορούμε». Μαζί μπορούμε κυριολεκτικά, να κάνουμε θαύματα. Μπορεί όχι μεγάλα, αλλά μικρά μπορούμε.

Ερ: Θα εξαντλήσετε την υπόλοιπη τριετία;

Αυτός είναι ο σχεδιασμός. Οι κυβερνήσεις εκλέγονται για τέσσερα χρόνια. Δεν μπορεί, κάθε φορά που η δημοτικότητα ενός κόμματος πέφτει κάτω από ένα αρεστό επίπεδο, να συζητάμε για εκλογές.

Και προφανώς δεν είναι και λύση…

Προφανώς όχι. Σε όλο τον κόσμο έχουν αντιληφθεί πως χρειάζεται διοικητική σταθερότητα. Και δουλειά της αντιπολίτευσης είναι να ελέγχει και να παρουσιάζει γόνιμες και εφικτές εναλλακτικές προτάσεις. Όχι απλά να επιζητεί το κακό της εκάστοτε κυβέρνησης. Μπορεί μικροκομματικές σκοπιμότητες να εξυπηρετούνται με τη συνεχή εκλογολογία γιατί έτσι κάποια κόμματα της αντιπολίτευσης συντηρούν το κουράγιο τους. Οι πρόωρες εκλογές κάθε φορά που οι μετρήσεις δεν είναι ευνοϊκές για την εκάστοτε κυβέρνηση δεν είναι προς το συμφέρον του απλού Έλληνα.

Οι τελευταίοι μήνες δεν πρέπει να ήτανε πολύ εύκολοι για σας.

Έχω ζήσει στο Χάρλεμ της Νέας Υόρκης σαν φοιτητής. Έχω περάσει πολύ πιο δύσκολα. Μασάω, αλλά όχι και πολύ εύκολα. Τώρα αρχίζει μια πολύ πιο παραγωγική περίοδος για μένα.

Το ίδιο ισχύει και για το κόμμα σας; Η Νέα Δημοκρατία φέρεται να έχει χάσει το ηθικό πλεονέκτημα που είχε και η ψαλίδα με το ΠΑΣΟΚ φαίνεται να ανοίγει ολοένα και περισσότερο…

Ο πρωθυπουργός είναι ιδιαίτερα αυστηρός σε θέματα δημόσιας συμπεριφοράς και πολιτικής αποτελεσματικότητας. Θεωρώ ότι είναι μία πολύ αρνητική συγκυρία, αλλά έχουμε τις δυνατότητες και την ηθική βάση να ξεπεράσουμε τα προβλήματα αυτά. Η συντριπτική πλειοψηφία της παράταξης είναι άνθρωποι «νοικοκυραίοι» και σοβαροί. Έχουμε ιδέες, στελέχη και πρόγραμμα. Από μας εξαρτάται. Η αντιπολίτευση στα δύσκολα βρίσκει καταφύγιο στις καταγγελίες. Αλλά από ιδέες και δυνατότητα υλοποίησής τους… νεκροταφείο. Την ώρα της μεγαλύτερης οικονομικής κρίσης, την ώρα της έξαρσης των τουρκικών προκλήσεων, η μόνη πρόταση που είχε να κάνει ήταν η πρόταση για τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής.

Ερ: Πώς βοηθάτε ως βουλευτής την Περιφέρειά σας;

Δίνουμε μάχες για τα οικιστικά, τα χωροταξικά τα σχέδια πόλης από το Σπατατζίκι μέχρι την Κερατέα και τον Μαραθώνα, την ανάπλαση του Παραλιακού μετώπου από την Αρτέμιδα μέχρι τον Μαραθώνα με τρόπο ιδιαίτερα φιλικό προς το περιβάλλον, την προσέλκυση επενδύσεων στην περιοχή μας, τα θέματα με τους βιολογικούς καθαρισμούς, την κατάσταση με τον Ασωπό ποταμό και την ποιότητα του νερού στον Ωροπό, το μεγάλο πρόβλημα με τα ΧΥΤΑ Κερατέας, Γραμματικού, για την επάρκεια δασκάλων και αστυνομικών, τα δημόσια έργα, τις αποζημιώσεις από απαλλοτριώσεις, την οικονομική ενίσχυση των δήμων και τόσα άλλα... Όχι απλώς παρακολουθούμε τα προβλήματα, αλλά πιέζουμε για τη λύση τους. Η αποτελεσματική όμως, πίεση δεν γίνεται μέσω πομπώδους προβολής στα media, αλλά με τους ανθρώπους που πρέπει και τα επιχειρήματα που πρέπει. Και δεν αρκεί το να είσαι «φορτικός». Πρέπει να είσαι και μελετημένος για να βοηθήσεις τους συναδέλφους στην Κυβέρνηση και τις υπηρεσίες να καταλάβουν ότι, αυτά που διεκδικείς είναι δίκαια και σωστά και εφικτά.

Ερ: Η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου από Μαραθώνα μέχρι Ραφήνα, έργο το οποίο έχει ξεκινήσει με δική σας πρωτοβουλία, αντιμετωπίζεται με… καχυποψία από κάποιους φορείς ή κι αιρετούς ακόμα;

Την Περιφέρειά μας τη θέλουμε να αναβαθμίζεται, να ομορφαίνει και να γίνεται καλύτερη. Αν κάτι δεν αρέσει στους συμπολίτες μας και στους δημοτικούς άρχοντες, τότε δεν υπάρχει λόγος να προχωρήσει. Πάντα υπάρχουν αντιδραστικοί που δεν θέλουν να προοδεύσει ο τόπος. Το θέμα είναι τι επιθυμεί η συντριπτική πλειοψηφία. Οι δήμαρχοι αποδέχθηκαν την πρότασή μου με ενθουσιασμό. Κινητοποιήσαμε τη νομαρχία, την περιφέρεια και τον ΕΟΤ και όλους τους αρμόδιους φορείς. Προϋπόθεση παραμένει να το θέλουν οι συμπολίτες μας. Πολλές φορές πάντως, βλέπουμε ότι αυτοί που φωνάζουν για να μη γίνει τίποτα, είναι οι πρώτοι που διαμαρτύρονται για την οικονομική δυσπραγία ή τη γενικότερη απραξία. Ο πολιτιστικός και φυσικός πλούτος πρέπει να αναδεικνύεται, όχι να «μαντρώνεται».

Ερ: Ποια είναι η γνώμη σας για τον Καποδίστρια 2; Είναι προς τη σωστή κατεύθυνση;

Συνενώσεις δήμων πρέπει να υπάρξουν για να είναι οικονομικά αποτελεσματικοί. Η διοικητική μεταρρύθμιση, πρέπει να γίνει με σύνεση και κυρίως, συζητώντας με τους φορείς. Η συνένωση είναι επιβεβλημένη, αλλά το ποιοί, το πώς και το πότε είναι ένα θέμα ξεχωριστό. Παρά το γεγονός ότι υπάρχει πολιτική βούληση, δεν πιστεύω ότι θα εφαρμοστεί η μεταρρύθμιση για το 2010.

ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Ο Πέτρος Δούκας, κατέθεσε πρότασή του προς: τον ΟΗΕ, τη διεθνή τράπεζα και την ευρωπαϊκή ένωση, προκειμένου να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν ένα μαζικό πρόγραμμα δενδροφύτευσης τουλάχιστον, 50 δις. δέντρων μέχρι το 2011.

«Προτείνω να αναλάβει η Κυβέρνησή μας την πρωτοβουλία να φυτέψουμε 70 εκ. δένδρα την τριετία 2009 – 2011 όχι μόνο μέσω δήμων, νομαρχιών, δασολόγων και οικολογικών οργανώσεων, αλλά με ανάθεση έργου στις μεγάλες ελληνικές τεχνικές εταιρείες», διευκρίνισε ο υφυπουργός, ο οποίος ειδικότερα για την Αττική προτείνει τις κάτωθι λύσεις για την εκτός σχεδίου δόμηση:

Το πρόβλημα με το φαινόμενο του θερμοκηπίου είναι οξύτατο. Έχω ήδη προτείνει στον ΟΗΕ, τη Διεθνή Τράπεζα και την Ευρωπαϊκή Ένωση να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν ένα μαζικό πρόγραμμα δενδροφύτευσης τουλάχιστον 50 δισεκ. δένδρων μέχρι το 2011. Το ίδιο προτείνω και για εμάς.

1. Να φυτέψουμε 50 εκατ. δένδρα τη τριετία 2009-2011, (5 δεντράκια για κάθε Έλληνα) όχι μόνο μέσω Δήμων και οικολογικών οργανώσεων, αλλά με ανάθεση έργου στις μεγάλες ελληνικές τεχνικές εταιρείες. Άμεσα.

2. Επίσης προτείνω την άμεση και συνεχή συνεργασία με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις όπως την Greenpeace, WWF και τις αντίστοιχες Ελληνικές.

3. TΑΤΟΙ: ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΘΝΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ στις εκτάσεις της τ. βασιλικής περιουσίας, από την ΚΕΔ. Σήμερα για τις εκτάσεις αυτές είναι συναρμόδια τα Υπουργεία Οικονομικών, Πολιτισμού, ΠΕΧΩΔΕ και Αγροτικής Ανάπτυξης και κάθε προσπάθεια υλοποιείται με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς.

4. ΚΤΗΜΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ: Το Δημόσιο να αγοράσει το 40% του κτήματος που «εξ’ αδιαιρέτου» ανήκει στην οικογένεια Ηλιοπούλου και να δημιουργηθεί μικρό Εθνικό πάρκο.

5. Στα βουνά της χώρας, Ταΰγετος, Πάρνωνας κ.τ.λ, να δημιουργηθούν πραγματικά Εθνικά Πάρκα με προστασία της χλωρίδας και της πανίδας, με καταφύγια ζώων, αλλά και με δυνατότητες κάποιων ήπιων παρεμβάσεων από τους κατοίκους, τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους των περιοχών αυτών, ώστε να μην τρομάζουν κάθε φορά που ακούν τη λέξη «προστασία του περιβάλλοντος». Τα ίδια και για τις Πρέσπες, όπου πρέπει να συνεργαστούμε με τους βόρειους γείτονές μας.

ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΓΙΑ ΤΑ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Να βοηθήσουμε την οικοδομική και στεγαστική δραστηριότητα με απλοποίηση και ελάφρυνση των κανόνων που αφορούν τους συντελεστές δόμησης, τις χρήσεις γης, κλπ., ώστε να μπορεί τα ακίνητα να αξιοποιούνται πιο αποτελεσματικά και να προσελκύουν περισσότερα επενδυτικά κεφάλαια.

1. Άμεση προώθηση των σχεδίων πόλεως. Οι ρυθμοί προώθησης σήμερα είναι πολύ αργοί.

2. Επίσης, για την Ανατολική Αττική η αρτιότητα των οικοδομήσιμων οικοπέδων εκτός σχεδίου να περιορισθεί από τα 20 στα 8 στρέμματα –οι σχετικές διατάξεις για την αρτιότητα οικοπέδων που υπήρχαν ως ενιαία οικόπεδα των 4 στρεμμάτων πριν το 1979 εξακολουθούν να ισχύουν. Δηλαδή, να επιτραπεί η εκτός σχεδίου δόμηση με συντελεστή 3,5% στα άνω των 8.000 τ.μ. οικόπεδα ή αγροκτήματα (θα κτίζονται 280 τ.μ.). Δίνεται, όμως, η δυνατότητα της «συνένωσης», δηλαδή της ενοποίησης αγροκτημάτων ή οικοπέδων μικρότερης εκτάσεως, προκειμένου να προκύψει οικόπεδο ή αγρόκτημα 8.000 τμ. και άνω.

3. Στα αγροκτήματα που υπάρχει ιδιωτικό δάσος (ως τέτοιο να νοείται δασική έκταση που δημιουργήθηκε μετά το 1975 σε ιδιωτική έκταση) να επιτρέπεται η δόμηση στο μη δασικό τμήμα με συντελεστή 3% (επί της μη δασικής έκτασης του αγροκτήματος, θα κτίζονται 90 τ.μ.), εφόσον το τελευταίο έχει εμβαδόν τουλάχιστον 3.000 τ.μ. . Κατ’ αυτό τον τρόπο θα υπάρξει αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας με τη δημιουργία ιδιοκτησιών τύπου «φάρμας». Επιπλέον, θα αποκτήσουν αξία οικόπεδα και αγροκτήματα κάτω των τεσσάρων στρεμμάτων, που σήμερα δεν μπορούν να χρησιμεύσουν για οικιστικούς σκοπούς.

4. Σημαντικό είναι, σε πρώτη φάση για την Αττική (όπου το πρόβλημα είναι οξύτερο) και στη συνέχεια για την υπόλοιπη χώρα, να συνταχθούν άμεσα δασικοί χάρτες με ορθοφωτογράφηση 1:1500 από αέρος και επεξεργασία τους από ηλεκτρονικό υπολογιστή.

5. Και για τους «ορεινούς όγκους» να δοθεί η δυνατότητα εξαιρετικά ήπιας οικοδόμησης, με πολύ φιλικές προς το περιβάλλον προδιαγραφές, ανάλογα με την «ζώνη». Οι χάρτες που χρησιμοποιήθηκαν ήταν της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού του 1974 και απέχουν πολύ από την σημερινή κατάσταση. Χρειάζεται εξορθολογισμός.

6. Στο ζήτημα της έκδοσης οικοδομικών αδειών η απλούστευση των διαδικασιών να μπορεί να επιτευχθεί με την υποβολή μιας απλής δήλωσης από πλευράς του μηχανικού σχετικά με τα στοιχεία του οικοπέδου και της προς ανέγερση οικοδομής. Η εξακρίβωση των στοιχείων που έχει δηλώσει ο μηχανικός θα διενεργείται σε βάθος χρόνου με σειρά και από συνεργεία που θα καθορίζονται κεντρικά, από υπολογιστή, χωρίς “ανθρώπινη„ παρέμβαση.

7. Επίσης να δώσουμε τη δυνατότητα τακτοποίησης «δευτερευουσών» οικοδομικών υπερβάσεων: πέργολες και ημιυπαίθριοι χώροι, γκαράζ, αλλαγή χρήσης σε υπόγεια, με καταβολή ενός σημαντικού εφάπαξ ποσού νομιμοποίησης. ΟΛΑ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΘΑ ΔΙΑΤΕΘΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ ΤΑΜΕΙΟ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΦΤΩΧΕΙΑΣ.

8. Κάθε δήμος σε συνεργασία με καταξιωμένους αρχιτέκτονες, να παρουσιάζει 10 οικιστικά πρότυπα σχέδια για να μπορούν όσοι θέλουν να κτίσουν, να κτίζουν κομψά, σε αρμονία με το περιβάλλον και με βάση τις τεχνοτροπίες και παραδόσεις της περιοχής.

9. Επίσης το ζήτημα της εξυπηρέτησης των πολιτών από τα κατά τόπους Δασαρχεία είναι ουσιαστικό. Η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού αρχείου και η ενσωμάτωση στα Κ.Ε.Π. των διαδικασιών που είναι συνήθεις θα συμβάλλει στην ταχύτερη και πιο ουσιαστική εξυπηρέτηση του πολίτη.

10. Να καταστήσουμε την Ελλάδα τόπο όχι μόνο για τουρισμό και για επενδύσεις, αλλά και προορισμό δεύτερης κατοικίας των Ευρωπαίων (με την προσέλκυση συνταξιούχων από τα άλλα Ευρωπαϊκά κράτη για αγορά δεύτερης κατοικίας στη χώρα μας, κ.λπ.) Για να γίνει αυτό, πρέπει να καθιερωθεί ένας χαμηλός ειδικός συντελεστής φορολόγησης για τους αλλοδαπούς που θα μετοικήσουν στην Ελλάδα, αλλά δεν θα εργάζονται – απλά θα εισπράττουν τη σύνταξή τους από το εξωτερικό.