ΣΥΝΕΝΕΤΕΥΞΗ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ Κ. ΠΕΤΡΟΥ ΔΟΥΚΑ
ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Σύνδεσμος»
ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Σύνδεσμος»
(έκδοση των Ταξιδιωτικών και Τουριστικών Γραφείων)
Είναι γνωστές οι πρωτοβουλίες που προωθείτε από το πόστο σας για την ενίσχυση των διακρατικών σχέσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχει συγκεκριμένος ρόλος που θα μπορούσαν να αναλάβουν τα εγχώρια τουριστικά και ταξιδιωτικά γραφεία;
Στο σύγχρονο διεθνές περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από την παγκοσμιοποίηση των αγορών, στόχος της Κυβέρνησης αυτής είναι η προσαρμογή της Οικονομικής μας Διπλωματίας στα νέα δεδομένα.
Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της Οικονομικής Διπλωματίας επιδιώκουμε:
-να διευκολύνουμε την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων ώστε να κατακτήσουν τις διεθνείς αγορές ανάλογα με τις δυνατότητες που υπάρχουν
-την προώθηση του τουρισμού και της ναυτιλίας
-την αύξηση των εξαγωγών μας
-την προσέλκυση ξένων επενδύσεων
-την εγκατάσταση ξένων επιχειρήσεων στην Ελλάδα με βάση το νόμο 3427/2005, ο οποίος συμπλήρωσε τον Ν. 89/1967.
-την στήριξη της διεθνούς επιχειρηματικότητας των Ελλήνων με στόχο ανταποδοτικά οφέλη για την εθνική οικονομία και την εξωτερική πολιτική της χώρας μας
-την ανάδειξη της χώρας μας σε ενεργειακό κόμβο και παραγωγό ενέργειας
Είναι προφανές πως σε όλες αυτές τις ενέργειες όλοι οι παραγωγικοί κλάδοι, όπως ο κλάδος των τουριστικών και ταξιδιωτικών γραφείων, έχουν ρόλο και λόγο στην ανάπτυξη της οικονομικής διπλωματίας και στις επιδιώξεις μας.
Ποιες συγκεκριμένες ενέργειες ενδέχεται να γίνουν από πλευράς υπουργείου για να μετάσχει πιο ενεργά ο κλάδος των ταξιδιωτικών και τουριστικών γραφείων στην ανάδειξη του εξωστρεφούς προφίλ της χώρας;
Αναμφισβήτητα, ο τουρισμός αποτελεί βασικό συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας. Η προβολή των δυνατοτήτων μας στον τομέα αυτό αποτελεί καθήκον όλων μας, το οποίο προσωπικά εκτελώ με κάθε ευκαιρία κατά τις επισκέψεις μου σε άλλες χώρες και τις επαφές μου τόσο με τον επιχειρηματικό κόσμο όσο και με επίσημους εκπροσώπους. Πέραν τούτου, στις επιχειρηματικές αποστολές τις οποίες οργανώνουμε επιδιώκουμε πάντα τη συμμετοχή και των αρμόδιων ελληνικών φορέων για τα θέματα τουρισμού με σκοπό την πραγματοποίηση συναντήσεων με αντίστοιχους ξένους κρατικούς φορείς, για την σύναψη διμερών συμφωνιών και την διευθέτηση θεμάτων σε θεσμικό επίπεδο. Επιπλέον, καλώ να συμμετάσχουν και εκπρόσωποι ελληνικών επιχειρήσεων από τον τουριστικό τομέα και οργανώνουμε συναντήσεις με αντίστοιχους φορείς της χώρας που κάθε φορά επισκεπτόμαστε, με στόχο επενδυτικές συνεργασίες, αλλά και την μεταφορά τεχνογνωσίας στις χώρες αυτές. Οι προοπτικές του κλάδου είναι πολύ μεγάλες και εναπόκειται σε εμάς να τις εκμεταλλευτούμε. Προς αυτή την κατεύθυνση θα εργασθώ από τη θέση που είμαι σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης.
Ποια είναι η πραγματικότητα που αντιμετωπίζετε στις ανά τον κόσμο αγορές, όσον αφορά την παρουσία και δραστηριότητα των ελληνικών ταξιδιωτικών και τουριστικών γραφείων; Υπάρχουν περιθώρια για περαιτέρω διείσδυσή τους;
Οι επιχειρηματικές αποστολές που πραγματοποιεί το Υπουργείο μας για την προαγωγή των οικονομικών συμφερόντων της χώρας μας είναι ένα από τα μέσα που συνθέτουν το οικοδόμημα της Οικονομικής Διπλωματίας. Συνιστούν ένα πολύ σημαντικό όχημα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας, την αύξηση των εξαγωγών, την προσέλκυση των επενδύσεων και την ενδυνάμωση της ελληνικής επιχειρηματικής δράσης στο εξωτερικό. Στο πλαίσιο των αποστολών αυτών πραγματοποιούνται συναντήσεις τόσο σε διμερές κρατικό επίπεδο, καρποί των οποίων είναι διακρατικές συμφωνίες οικονομικής φύσεως προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ευνοϊκού θεσμικού πλαισίου συνεργασίας της Ελλάδας με τις χώρες που επισκεπτόμαστε, όσο και σε επίπεδο άμεσης επικοινωνίας επιχειρηματικών παραγόντων της χώρας μας με αντίστοιχους φορείς άλλων χωρών, οι οποίες συχνά καταλήγουν σε εξαιρετικά επωφελείς συμφωνίες.
Είναι δεδομένη η πρόθεση της Κυβέρνησης για ανοίγματα σε νέες αγορές -κυρίως της Ασίας- για τις οποίες ενδιαφέρον επιδεικνύει και ο κλάδος των τουριστικών και ταξιδιωτικών γραφείων. Ποιοι είναι οι βασικοί προσανατολισμοί;
Στόχος της Κυβέρνησης είναι η ενίσχυση της παρουσίας μας στις διεθνείς αγορές, συνδυάζοντας τον τουρισμό με τον πολιτισμό. Αγορές παραδοσιακές και νέες. Στοχεύουμε σε νέες αγορές προέλευσης όπως οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, της Ρωσίας, της Ουκρανίας, των χωρών της Βαλτικής, των Βαλκανίων, της λατινικής Αμερικής και της Άπω Ανατολής. Παράλληλα, ενισχύουμε την παρουσία μας σε παραδοσιακές αγορές, όπως η Μεγ. Βρετανία, η Γερμανία, η Ιταλία, η Γαλλία, οι Σκανδιναβικές χώρες, οι ΗΠΑ προκειμένου να υλοποιήσουμε νέους τρόπους προσέγγισής τους και ενδυνάμωσης της θέσης μας σε αυτές. Στόχος μας πλέον δεν είναι η ποσότητα αλλά η ποιότητα στον τουρισμό.
Πιστεύετε πως το κενό που ενδέχεται να δημιουργηθεί ην Ολυμπιακή θα επιφέρει πλήγματα στο τουριστικό μας προϊόν;
Η Ολυμπιακή έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και πιστεύω πως ο Κ. Χατζηδάκης καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να την κρατήσει όρθια. Μια και συζητάμε όμως για τις αεροπορικές μεταφορές, θα σας πω ότι θα μπορούσαμε να χωρίσουμε τα ελληνικά αεροδρόμια σε δύο γκρουπ και να δημιουργήσουμε δυο μεγάλους ομίλους (ανώνυμες εταιρίες) «διαχείρισης αεροδρομίων», να προσελκύσουμε ιδιώτες επενδυτές αλλά και να δώσουμε στους εργαζόμενους στην ΥΠΑ το 10% των μετοχών δωρεάν και το 20% σε ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές. Με ειδικό νόμο οι μετοχές των δυο αυτών εταιριών θα μπορούσαν να εισαχθούν άμεσα στη Σοφοκλέους. Ανάλογο μοντέλο μπορούμε να εφαρμόσουμε και για κάποια λιμάνια της χώρας, εκτός Πειραιά και Θεσσαλονίκης.